[hjalp] modprobe kan inte finna modul som finns !?

Anders Lindbäck anders.lindback at linuxbolaget.se
Tis Feb 27 23:38:52 CET 2007

Per Ronny Westin wrote:
> Hejsan in the stuge
>
> Nää jag kan inte klura ut detta alls vid profetens skägg !!?? Provade att
> ladda nvidia i xorg.conf men det gick ju förstås inte alls .. hmm ...
> och i /etc/modules.conf ligger ju bara alsa och inget annat .....
> försökte naturligtvis modprobe nvidia men det ville sej inte heller och
> depmod nvidia gav nya uppiggande fel :) (ibland tar man ju sej till med
> vilka tokerier som helst haha)
>
> Tilläggas bör att jag kör Slackware 10.2 fast med kärnan 2.6.13 från testing.
> Jaja allt verkar ju funka i alla fall - apparaten kan ju stå på hur länge som
> [...]

nv är öppenkällkodsmodulen för NVIDIAs grafikkort
nvidia är Nvidia stängda modul.

Om du listar vilka moduler som är installerade så är
säkert nv installerad - men någonstans så försöker du
installera nvidia pga din misslyckade installation.

nvidia är mycket snabbare än nv när det gäller 3-D grafik.

--
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides