[hjalp] Ipod nano i Linux

Karl-Johan Pelo aspel at comhem.se
Sat Jan 5 00:42:38 CET 2008

Jostein Martinsen-Jones skrev:
> Om det är den nya modellen du fått, den som är fyrkantig istället för
> rektangulär?
> Jag har en sådan och upptäckte att Apple ändrat i sitt filformat på
> sin 'databas' så man skall vara tvungen att använda itunes.
> För att få det att fungera checkade jag ut libgpod från kodarkivet och
> kompilerade/installerade det själv.
>

> Den 2008-01-03 skrev *Ola Lindergård* < ola.lindergard at gmail.com
> <mailto:ola.lindergard at gmail.com>>:
>
>     Hej!
>     Jag har för mig att det funkar ganska bra med GTKPod
>     prova!
> [...]
Tack för alla svar och engagemang. Inser nu att Ipod är ett slutet
system Apples filsystem. Man kan inte ändra rättigheterna för att skriva
i den.
Det positiva är i alla fall, man kan installera Linux i den.
Jag kommer att installera Linux i Ipoden. Sedan kan jag använda den som
jag vill.
Ett tips i alla fall. Köp inte en Ipod för dyra pengar. Köp en Philips
MP3-spelare i stället, och du kan flytta  musikfilerna som du vill fram
och tillbaka.
Leve den fria IT-världen.  Den slutna  It-världen  såsom Ipod-nano har
en begränsad livslängd, tack och lov.
KJ