[hjalp] gentoo

Christian Huldt christian at solvare.se
Sön Sep 28 10:20:53 CEST 2008

Jag menade professionell i meningen yrkesmässig (och jag tror inte att
gentoo är kvar för att stanna på just det här företaget, men det lär ha
installerats i tidernas begynnelse för att uppnå stabilitet och det
verkar man ha uppnått..)

Sam Keshavarzi skrev:
> Gentoo-ister finns nog ett par, konsulter som kan Gentoo också. Men
> menar du folk som bedriver sin verksamhet med inriktning på just
> Gentoo eller sådana som kan Gentoo tillräckligt bra och är
> tillgängliga för uppdrag? Ett par sådana kan inte vara så svårt att
> hitta beroende på dina krav.

Jag var mest ute efter såna som kan gentoo "tillräckligt bra" för att
vid behov ta hand om sambaserver utan att gnälla om att det inte är
distribution X. Dvs behöver inte ens kunna gentoo, utan ett
professionellt sätt räcker bra :-)

Emellanåt råkar jag på små företag med t.ex. en samba server en gång i
tiden installerad av någon entuiast som sedan gått vidare, och ofta
finns en viss nervositet för vad som händer om/när den slutar fungera -
skulle det hända behöver de oftast få igång den, eller åtminstone
tillgång till filerna så snabbt som möjligt.

Jag säjer inte att linux alltid är rätt i sådana sammanhang, men ofta
binds de upp av dyra supportavtal med de som ersätter den med en
(överkvalificerad?) windowsserver.

I just detta fall är det ett företag i Stockholm som vill betala några
timmar för att någon (helst en organisation/företag) sätter sig in i
deras gentoobaserade samba system för att ha ett nummer att ringa.

(Brandkårsutryckningar är inte kul, men tyvärr nödvändiga ibland)

Kanske föreningen skulle ha en support/panik-sida med telefonnummer?
"sambaserver funkar inte: ring dessa"
(fast det kanske räcker att lämna föreningens url, det finns ju
supportsidor...)
Min tanke är väl att utnyttja communityn så att så att många små företag
tillsammans kan ha kapacitet och resurser som det värsta storföretaget...