[hjalp] Installation av scanner i Xandros

Karl-Johan Pelo aspel at comhem.se
Tors Mars 12 22:00:40 CET 2009

Filip Storm skrev:
> Hej,
>
> jag heter Filip och undrar om någon kan hjälpa mig att installera en Canon
> Lide 20 scanner (USB-anslutning) i Xandros 4.0 (troligtvis denna version).
> Enligt Xandros hårdvarulista så ska denna scanner vara kompatibel med
> operativsystemet. Jag laddade ned filer från SANE och kooka, men vet inte
> hur jag ska installera dessa. Jag kan enkla, grundläggande kommandon i
> terminalmiljö och är inte främmande för att använda denna.
>
> Hur ska jag göra för att installera ett väl fungerande program för att
> scanna?  Mycket tacksam för den hjälp jag kan få!

> [...]
Vet inte om jag borde svara på det här, men eftersom du inte fått några
andra svar, kan det väl vara OK.
Jag har aldrig använt Xandros, men eftersom det är en Debian baserad OS
kanske det inte är så annorlunda.
Förmodligen har du Gimp installerad. I Gimpen kan du gå till
quiteinsane. Om du är lyckligt lottad kan quiteinsane hitta din scanner
om den är inpluggad i en USB kontakt och påslagen. I såfall är det bara
att scanna. Om du inte har Gimp eller quiteinsane, kan du leta efter
synaptic eller adept ,
förmodligen under "system".
Lycka till
KJ