[hjalp] Köpa ny bärbar dator (Dell?)

Erik esigra at gmail.com
Ons Nov 25 21:57:25 CET 2009

niclas jacobsson skrev:
> Har själv köpt en dator bärbar (lenovo n50) nyligen och grafikkortet
> som det alltid finns stöd för är nvidia, glöm intels, 3D på intels GMA
> kort är att hårdvaruaccelerationen är stökig att få ordning på. Fast
> mitt val avgjordes egentligen av tangentbordet...

Beställde datorn i förrgår:
Dell™ Vostro 1720 (N1117207)
8 192 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler (2 x 4 GB)
Inbyggt tangentbord - svenskt/finskt (QWERTY)
512 MB NVIDIA® GeForce™ 9600M GS-grafikkort, svart
320 GB seriell ATA-hårddisk (7 200 v/min) med fritt fall-sensor
8X DVD+/-RW Drive
Dell Wireless 1510-minikort i halvstorlek (802.11n), europeiskt
1 meter strömsladd (jordad) - Europa
Primärt 8-cells litiumjonbatteri (75 wattimmar)
Intel® Core™2 Duo processor T9550 (2.66GHz, 1066MHz FSB,6MB L2 cache)
Integrerad kamera med 1,3 megapixlar
17-tums förstklassig LCD-skärm med WUXGA-upplösning och TrueLife-teknik
90 W jordad nätadapter

Datorn med frakt kostade ***10 969,50 kr + moms.

***
> Är det inte så att det är svårt att få användning av mer än 3GB
> internminne ur ett 32-bitars system?

Lite sökning på Google antyder att det kanske finns en gräns på 3GB per
process, men att totala minnet på systemet kan vara 64GB med hjälp av en
funktion som kallas PAE. Men det är faktiskt en 64-bitarsprocessor, så
det är bara att använda den som det.

> Krävs det inte 64-bitars stöd i allt från hårdvara, operativ och program.?

Jag antar att det finns. Visst, några program kanske fortfarande ej har
testats ordentligt på 64-bitarssystem, men de blir nog färre och färre
efterhand som utvecklarna skaffar nya datorer.

> På jobbet har jag en HP med fingeravtrycksläsare men vi får inte
> använda det för det stör andra program. (eller IT-personalens kanske?!?!)

Jag struntade i fingeravtrycksläsare, bluetooth, blueray och inbyggt
HSPA-modem (beställde i stället router från ice.net, med förhoppningsvis
överlägsen täckning/fart i glesbygd).