[hjalp] Råd om installation av Ubuntu

Mats Karlsson mats.o.karlsson at gmail.com
Fre Nov 27 20:56:25 CET 2009

Jag har kört dualboot och NTFS i läs/skriv utan något som helst problem...
Det har däremot varit ett historiskt problem med läs/skriv av NTFS från
Linux, men inte längre....

Och vill du ta steget fullt ut så välj EXT3 filsystem så kan du installera
en EXT3 filsystems drivare i Windows och då kan du oavsett OS läsa filer
oavsett vart det ligger :-)

Och du kan behålla dina C: & D: utan problem, med Ubuntu's LiveCD kan du
ändra på storlekarna på Windows partitionerna så att du får lite ledigt för
din Ubuntu installation.

Du hittar partitionsredigeraren under System | Administration.

Har gjort liknande installationer för flera vänner (>50) utan ett fel.

/Mats