[hjalp] Säkerhet i e-legitimation på fil?

Anders Wallenquist aw at kreawit.se
Tis Okt 2 09:12:31 CEST 2012

2012-09-30 16:08, Carl-Erik Strandberg skrev:
> Hej
>
> Jag tänker skaffa e-legitimation.
> Jag har funderat länge på detta, men jag är tveksam om säkerheten är
> tillräcklig.
>
> Om man ansöker via ICA-Banken får man följande information
> "Din e-legitimation sparas som en fil på din dator.
> När du vill uträtta ett ärende på nätet som kräver legitimering,
> aktiverar du din e-legitimation med hjälp av en personlig säkerhetskod."
>
> ICA använder Telias e-legitimation.
>
> Jag är rädd, att en fil som lagras på datorn alltid kan hackas, om man
> får in ett spionprogram på sin dator.
> [...]

Hej Carl-Erik,

tycker din frågeställning är bra och relevant, har själv funderat på
detta (utan att göra slag i saken) så jag har inte svaret. OM det är ett
bra system så är filen ordentligt krypterad och då är det inte någon
fara. Du kan till och med lägga den på UbuntuOne och dela den på alla
dina datorer och fortfarande vara trygg. Men kan man inte lita på
krypteringen så kan du göra en egen kryptering av filen, själv använder
jag cryptkeeper. Med crytpkeeper kan du kryptera en katalog och bara
låsa upp den precis när du behöver den, katalogen kan ligga på UbuntuOne
och delas mellan alla dina datorer. (jag skapad först en krypterad
katalog, Mina Hemligheter, med cryptkeeper i min hemkatalog. Programmet
skapar katalogen .Mina Hemligheter_encfs som jag flyttade till UbuntuOne
och sedan länkade tillbaka till sin ursprungliga plats). Fil och filnamn
krypteras så det som synkas mellan maskinerna är skyddat för insyn.
Tyvärr måste man göra några extra kommandon efter installation för att
CryptKeeper-ikonen skall synas i systray på Ubuntu  12.04.

gsettings set com.canonical.Unity.Panel systray-whitelist "['Cryptkeeper']"
setsid unity

På min bärbara dator krypterar jag dessutom min hemkatalog som man får
fråga om vid installation av Ubuntu. Det blir iofs tårta på tårta, men
känns ändå logiskt eftersom jag i vilket fall inte exponerar certifikat
och annat som jag lagrar i katalogen Mina Hemligheter till vardags.
Kommer maskinen i orätta händer eller om jag behöver lämna den på
service så exponeras inte några av mina filer.

/Anders