[selinux-webdev] Byta webbsystem till Drupal?

Magnus Stålnacke jemamo at telia.com
Fre Nov 18 16:09:09 CET 2005

Per Persson wrote:

> Jag är med i mailinglistan för Fria 24 och har inte sett något argument
> som talar för användandet av XHTML, men har själv kommit med argument
> mot XHTML, främst att XHTML i dagsläget inte stöds av IE.

Schhh, tyst, viska. ;-)

En mycket stooor fördel med XHTML är just att
det gått lite mode i det, det gör att fler
"webmasters" sätter en ära i det och därmed
snudd på omedvetet gör mer plattformsoberoende
sidor mycket pga. att XHTML är mer begränsat än
vad html 4.01 är. Heja på modet bara, det är bra.

(jag tror att exakt detta "mode" har varit ett
av W3Cs syften, att få sidsnickare att skriva
bättre kod, eftersom detta är av yttersta vikt
inför framtiden med mer riktig XML)

Än så länge så är ju webbläsarna html-tolkar,
den där "slutslashen" för tomma element som t ex.
img och br ingår snarast i felhanteringen.
Men helt klart, skall man blicka långt framåt,
så är det kortare tid tills vi ser första läsaren
som inte fixar gammal html rätt, detta alltså när
webbläsarna i grunden har blivit XML-tolkar.
Mozilla är visserligen en bra bit på väg så vitt
jag vet.

Vilket man väljer är väl i dagsläget närmast en
smaksak om man vet vad man gör, skillnaden mellan
Html 4.01 Strict och XHTML är väldigt liten. Att
i framtiden konvertera handlar i stort bara om
att ändra DTD och lägga dit "slut-slashar" så är det
XHTML. Men "modegrejjen", att få folk att skriva
bättre kod är det viktiga, om XHTML hjälper till med
detta så är jag med :-)