[selinux-webdev] Byta webbsystem till Drupal?

Per Persson md2perpe at gmail.com
Fre Nov 18 18:19:28 CET 2005

Magnus Stålnacke skrev:
> En mycket stooor fördel med XHTML är just att
> det gått lite mode i det, det gör att fler
> "webmasters" sätter en ära i det och därmed
> snudd på omedvetet gör mer plattformsoberoende
> sidor mycket pga. att XHTML är mer begränsat än
> vad html 4.01 är. Heja på modet bara, det är bra.

Ett bra - och framförallt kul - argument! Fast egentligen handlar det ju
inte om XHTML i sig, utan om att skriva renare och tydligare HTML-kod, samt
att skilja mellan innehåll (HTML) och layout (CSS), vilket man brukar vara
ordentligare med när man väljer XHTML.

> Vilket man väljer är väl i dagsläget närmast en
> smaksak om man vet vad man gör, skillnaden mellan
> Html 4.01 Strict och XHTML är väldigt liten.

Innehålls- och designmässigt är det väldigt liten skillnad, om ens någon.
Men när det gäller vad som accepteras syntaxmässigt är HTML 4.01 Strict
faktiskt inte särskilt strikt. Följande är korrekt kod:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
            "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<title>Titel</title>

Jens Hjalmarsson skrev:
> Huruvida IE inte tolkar XHTML har jag ingen
> aning om, men vi ska absolut inte stänga ute
> sådana användare medvetet.

Förklaring: Om en webbläsare tolkar XHTML som XML, så skall man kunna skriva
<a name="ankare" /> och <script type="text/javascript" src="fil.js" /> i
stället för <a name="ankare"></a> resp. <script type="text/javascript"
src="fil.js"></script>. Men båda ställer till med problem i IE. Den
förstnämnda ställer till med problem även i Firefox, men där kan man
åtminstone avhjälpa det genom att använda MIME-typen application/xhtml+xml.
Det går inte i IE.

Jag håller med om att vi absolut inte skall stänga ute användare av ofri
programvara aktivt och helst inte passivt heller. Webbsidor och en del annan
information bör vara "cross platform" för att inte stänga ute dem som är
nyfikna på GNU/Linux men ännu inte har vågat eller inte kan ta steget (vågar
jag erkänna att jag själv för tillfället sitter med Windows XP?).

Att jag ifrågasätter bruket av XHTML innebär inte att jag säger att det inte
kan användas för webbsidor när det skickas som text/html. Det gäller bara
att veta vad man gör, åtminstone om man vill att sidan skall kunna läsas
korrekt av en XML-tolk. Speciellt gäller det att vara försiktig med inbäddad
JavaScript.

    /Per