[selinux-webdev] Funderingar kring webbplatsen

Alexander Nordström lx at se.linux.org
Sön Mars 19 15:49:50 CET 2006

Här är lite tankar kring webbplatsen i nuvarande skick. Det finns mer
att säga, men låt oss ta några saker i taget. Viktigast först:

Sidfoten tycks inte längre innehålla en länk till texten om CC-licensen.
Det är inte alls bra, eftersom nästan alla dokument på webbplatsen
publicerats med den licensen, och licensen kräver att licensvillkoren
bibehålls.

Jag vet inte om det är så lyckat att foruminlägg hamnar med enorm rubrik
(med felstavningar och allt) mitt på hemsidan. Det ger inte något
seriöst intryck, och riskerar att göra så att olämpliga inlägg får
väldigt mycket uppmärksamhet.

I Plone kunde en katalog ha en standardsida. I Drupal verkar istället
varje katalog visa en översikt över de dokument som ligger i katalogen.
Det leder till diverse märkliga fenomen, som att om man klickar på
"Arbetsgrupper" kommer man till en sida med rubriken "Arbetsgrupper
Arbetsgrupp".

Det är otydligt vad informationen längst ner på varje sida
representerar. Det bör stå "Publicerat av:" istället för bara ett
användarnamn. Presentationen av vilken katalog filen ligger i känns
också rörig, otydlig och faktiskt rent bakvänd. Ska det gå att
kommentera alla sidor på webbplatsen? Bör alla sidor på webbplatsen ses
som "inlägg"? Det känns lite märkligt.

Pingvinloggan är inte tillräckligt bred för att fylla ut hela vägen till
vänster med 1600 pixlar i bredd. Detta gör att det blir en mörkblå ruta
till vänster. Det borde gå att göra en repeterande bakgrund av några av
pixlarna från den vänstra delen av loggan.

Knapparna "nybörjare" och "forum" har för låg kontrast mot bakgrunden.

--
Alexander Nordström
Svenska Linuxföreningen