[selinux-webdev] Funderingar kring webbplatsen

Jens Hjalmarsson jens at se.linux.org
Sön Mars 19 19:55:27 CET 2006

Hej,

> Sidfoten tycks inte längre innehålla en länk till texten om
> CC-licensen.

Det är en miss och jag har fixat detta nu.

> Jag vet inte om det är så lyckat att foruminlägg hamnar med
> enorm rubrik (med felstavningar och allt) mitt på hemsidan.
> Det ger inte något seriöst intryck, och riskerar att göra så
> att olämpliga inlägg får väldigt mycket uppmärksamhet.

Det är de senaste kommentarerna som hamnar högst upp. Jag har ändrat så att
det nu är senaste bloggarna som hamnar högst upp till höger, sen kommer
aktiva diskussionsämnen, inloggade, kommentarer och sist
syndikeringsfunktionen. Helst borde nya dokument hamna där på "hedersplats",
men det är ju inte så jättemånga sådana som publiceras.

> I Plone kunde en katalog ha en standardsida. I Drupal verkar
> istället varje katalog visa en översikt över de dokument som
> ligger i katalogen.

Drupal har inga kataloger alls. De länkar som leder till /taxonomy/term/# är
en lista över alla dokument som taggats med en viss term. Det går även att
göra länkar direkt till ett dokument, om man t.ex vill göra en egen framsida
(typ index.html).

> Det leder till diverse märkliga fenomen, som att om man
> klickar på "Arbetsgrupper" kommer man till en sida med
> rubriken "Arbetsgrupper Arbetsgrupp".

Det enda dokumentet som är taggat som "Arbetsgrupp", och länken leder till
en sådan dokumentlista. Det blir lite konstigt. Jag har ändrat så att just
den länken leder direkt till det dokument som syns, så får det vara framsida
för arbetsgrupperna.

> ett användarnamn. Presentationen av vilken katalog filen
> ligger i känns också rörig, otydlig och faktiskt rent
> bakvänd.

Vad menar du?

> Ska det gå att kommentera alla sidor på webbplatsen?

Kanske inte. Vad ska vara kommenterbart och vad ska inte vara det? Det går
att slå på och av individuellt per sida.

> Pingvinloggan är inte tillräckligt bred för att fylla ut hela
> vägen till vänster med 1600 pixlar i bredd. Detta gör att det
> blir en mörkblå ruta till vänster. Det borde gå att göra en
> repeterande bakgrund av några av pixlarna från den vänstra
> delen av loggan.
>
> Knapparna "nybörjare" och "forum" har för låg kontrast mot bakgrunden.

Detta får någon css/bild-kunnig titta på tror jag.

Jens