[webb] workflow

Tim Terlegård tim.terlegard at gmail.com
Fre Aug 24 22:12:20 CEST 2007

I plone kan vi ha olika tillstånd på dokument, nyheter etc. Man kan
göra det hur komplicerat man vill och hur enkelt man vill. Jag
tycker vi försöker göra det så enkelt som möjligt.

Det som händer när man ändrar tillstånd/status på ett dokument
är egentligen att man ändrar vilka rättigheter objektet har, dvs
vem som ska kunna se eller ändra det.

Det går att ha ett visst workflow för nyheter och ett annat för
dokument. Det kan vara ganska vettigt. Förslag på tillstånd.

Dokument:
  * publicerat (default)
  * draft (man kan se objektet om man vet url, kan vara bra
            om man jobbar på ett dokument, men inte vill att
            det ska visas på sajten än)

Nyheter:
  * publicerat
  * pending (default, nyheten väntar på godkännande)

Händelser:
  * publicerat (default och ända tillstånd)

default anger det tillstånd som objektet har när det skapats.
För dokument tycker jag att default tillstånd ska vara att det
är publikt. Detta är vad man oftast vill. Man kan ändra status
om man så önskar.

Tidigare har vi haft tillståndet "privat", men jag vet inte om
det är nödvändigt egentligen. Det är ju meningen att vi ska
dela med oss. Om man inte vill att ett dokument ska vara
officiellt ännu så kan man använda "draft".

Vad sägs?

/Tim