[webb] Struktur på webbplatsen

"Anders S. Lindbäck" anders.lindback at linuxbolaget.se
Sat Aug 25 13:18:14 CEST 2007

Tim Terlegård epostade redan 2007-08-25 12:50
>     >     > /arbetsgrupper
>     >
>     >     Har aldrig förstått varför detta var i plural och
>     >     alla andra var i singular. Därför skrev jag singular
>     >     där ochså dvs
>     >
>     > Plural beskriver bättre vad katalogen/mappen innehåller. Den
>     > innehåller inte endast EN arbetsgrupp.
>
>     /arbetsgrupper/doc tyder på att det är flera arbetsgrupper
>     som heter doc  - eller det kanske inte finns det ?
>

> Det är väldigt vanligt att man använder plural. Första exemplet
> [...]

Nu är vi väl inte en Microsoft förening utan en för Linux
så varför inte se på hur det görs i Linux:

/home inte /homes
/var/log inte /var/logs
/var/spool inte /var/spools
/usr/include inte /usr/includes

osv osv

I UNIX/Linux finns en gammal tradition att inte använda längsta
namnet utan att använda korta namn för allting:

/dev inte /device
/bin inte /binarý
/sys inte /system

Att använda /grupp i stället för /arbetsgrupp är då helt
i linje med detta.

--
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides