[webb] workflow

Björn Sjöberg ibs at se.linux.org
Fre Aug 31 22:45:24 CEST 2007

God afton.

Många i Svenska Linuxföreningen verkar sätta avsändarens adress också
när de svarar på brev till en epostlista. Sluta med det, ni har sönder
min sortering. ;-) (hmm, såg nu att List-id: headern också är
försvunnen)

Egentligen tog jag upp det för att jag är nyfiken på varför. Så.. varför
gör man så? Finns det någon common practice som inte jag känner till
eller kanske inte vill kännas vid?

On Fri, Aug 31, 2007 at 11:22:05AM +0200, Tim Terlegård wrote:
> Den 2007-08-30 skrev Björn Sjöberg <ibs at se.linux.org>:
>
> Vad har du använt för system där du behöver ändra status för att det
> ska bli synligt? Jag har inte använt så många olika system själv
> egentligen.

Jag har faktiskt inte redigerat alls mycket på webben. När jag skriver
dokument sitter jag i en $EDITOR och sparar med jämna mellanrum (en sak
som sitter kvar sedan skoltiden). Men om jag redigerar på webben så
skulle jag aldrig spontant sätta mig och skriva på en artikel i flera
timmar utan att spara emellanåt. Då förväntar jag mig att den inte
publiceras.

Om jag inte missuppfattat så finns det två knappar i Plone, spara och
avbryt. Om man som de flesta är vana att spara med jämna mellanrum, ska
den då publiceras som standard? Det bästa vore ju om det fanns "spara",
"publicera" och "avbryt".. då hade vi inte detta dilemma. Går inte det
att implementera?

Tittade på devel-siten och hittade ingenstans där man kunde "bocka i"
att den skulle publiceras så jag kan inte avgöra om jag tycker att det
är nog tydligt eller inte.. ;-)

> Något som är väldigt populärt är ju Wikis. Brukar du skriva i Wikis?
> Brukar du förvänta dig att behöva publicera det du skrivit i en wiki?

Litegranna. Men det är en helt annan sak i mina ögon. Hela konceptet med
wiki är ju att det är live-dokument.. något som ständigt lever vidare
och formas av utvecklingen. I den världen blir det aldrig något
"release-färdigt" dokument och varje editering, galen eller inte, är en
naturlig del av dokumentets leverne.

> Ja, det går, men man ska tänka efter en extra gång innan man ökar
> komplexiteten.

Helt rätt inställning. Jag vet inte ens hur jag själv ställer mig till
detta ännu. Jag ser klart och tydligt framför mig problemen med att det
_inte_ publiceras som default. *klia sig i huvudet*

Mvh,
Björn

--
"Woof bloody woof"
	- Gaspode The Wonder Dog

6001 EDF9 073C DF8B A982  F487 7006 BD56 CA3B C436