[webb] Mailman och forumintegration

Björn Sjöberg ibs at se.linux.org
Tors Juli 19 18:50:31 CEST 2007

On Fri, Jul 06, 2007 at 12:45:08AM +0200, "Anders S. Lindbck" wrote:
> En undrar jag har är; när man postar i forumet så kan meddelandet
> skickas till epostlistan med avsändare samma som epostadressen man
> registrerade sig i forumet.

Har funderat lite nu och kikat hur det ser ut. Om man skickar
meddelandet till listan med den inställningen så innebär detta att man
måste tillåta oregistrerade användare att posta till mailinglistan
vilket inte är bra.

Det vettigaste alternativet är att postningarna till listan får
användarens forumnamn och en emailadress specifik för forumet som
avsändare.

> Men om man bara finns i epostlistan - vilket namn kommer då det inlägg
> man postar i epostlistan att registreras som  i forumet ?

Finns också flera olika varianter att välja på i detta fall. Man kan
välja mellan "Guest", avsändarens emailadress (i formen "gurka at
mos.com") eller så tas namnet ifrån From:-headern vilket jag anser är
snyggast.

> Eller man kanske måste vara med på både och ? Och då tvingas läsa det
> hela på två ställen ?

Nix.

> Fungerar det om man bara är registrerad på ena och inte på andra ?

Japp, så länge man t.ex. postar med en forumspecifik mailadress till
listan.

När jag pillat och kikat lite på dessa alternativ så slår jag ett slag
för phpbb-varianten. En hyfsat snygg lösning förutom patchningen av
phpbb som jag nämnde tidigare.

Det gick att ställa in så att man inte öppnar varken forum eller
mailinglistorna för spam. Finns också en del småjusteringar man kan göra
för att få det nästan helt transparent, så att inte ens en uppmärksam
användare märker att vi samkör med mailinglista.

Håller på att bygga om lite på min burk så jag tar därför ner forumen
och mailinglistorna nu. Kan lägga upp dem på någon av föreningens
servrar ifall ni vill testa mera.

Mvh,
Björn

--
6001 EDF9 073C DF8B A982  F487 7006 BD56 CA3B C436