[webb] nyheter
"Anders S. Lindbäck"
anders.lindback at linuxbolaget.se
Tors Juni 28 20:42:42 CEST 2007
Tim Terlegård epostade redan 2007-06-28 20:08
> Nyheter ska ju vara fullt fungerande när vi byter plattform, så jag har
> lite frågor
> hur det ska fungera.
>
> 1) Var ska nyheterna läggas? Tidigare hade vi en mapp "Aktuellt", ska vi
> ha det
> samma nu?
>
> - aktuellt
> - nyheter
> - handelser
> - pressmeddelanden
Det skulle vara väldigt bra om årtalet fanns med där. Så att
gamla nyheter från ett år finns i samma katalog och att gamla
nyheter inte liggar i samma katalog som alla nya nyheter.
/nyheter/2007
Pressmeddelanden borde ligga under
/organisation/press/2007
Händelser som föreningen skapar bör ha sin egen sida så det
som skrivs om dem är egentligen bara nyheter.
Dvs för träff2007 var urlen
http://se.linux.org/traff2007
Tycker det är bra att händelser har kort URL så att
de är enkelt att länka till och inte gömda långt ner
i hierarkin på webbplatsen.
>
> 2) Ska nyheterna modereras? Modereras nyheterna idag? Om de nu ska
> modereras så skulle man kunna göra så att ett mail med nyheten skickas
> till moderatorerna. Det räcker att skicka ett tomt svar på mailet så
> godkänns
> nyheten. Eller att nyheten (eller länk till den) skickas ut från en
> jabber-användare
> och när någon skickar tillbaka "approve" eller nåt sånt så godkänns det
> också. Eller om någon skickar "approve news 31" till en bot på irc så
> godkänns
> nyheten. Om det ska modereras så måste det vara enkelt att godkänna.
>
> Med lite fantasi kan man hitta på mycket. Om någon har fått 5 publicerade
> nyheter så kan den personen exempelvis automatiskt komma med i
> nyhetsmoderator-gruppen.
>
> Men frågan är om vi behöver moderering?
Jag tycker vi behöver moderering. Styrelsen eller den de utser skall
moderera nyheterna som visas på förstasidan. Det som står
där är föreningens ansikte utåt så bara utvalda skall kunna
godkänna nyheter - men alla medlemmar bör kunna skapa nyheter.
>
> 3) Var ska nyheten initialt hamna? Om nyheterna modereras så skulle de
> initialt kunna hamna i medlemmens hemkatalog, med workflow-tillståndet
> 'privat'. När en nyhet godkänts så läggs den automatiskt under
> /aktuellt/nyheter/2007/02/ med workflow-tillståndet 'public'.
Jag ser inget skäl till att nyheterna inte skall hamna på rätt
ställe direkt. På så sätt är det enkelt att hitta nyheterna och
editera den innan den publiceras om så behövs. Skall moderatorn
editera dem så är det inte bra att de ligger i en medlems hemkatalog.
Ser att du tog med år/månad - det funkar nog bättre än bara årtalet.
I nuläget har vi inte så många nyheter per år att man behöver
mer än årtalet men man kan alltid planera för framtiden.
--
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides
solely in a computer program then the subject matter is not
patentable in whatever manner it may be presented in the claims."
More information about the webb
mailing list