[webb] nyheter

Tim Terlegård tim.terlegard at gmail.com
Tors Juni 28 22:50:32 CEST 2007

> http://se.linux.org/traff2007
>
> Tycker det är bra att händelser har kort URL så att
> de är enkelt att länka till och inte gömda långt ner
> i hierarkin på webbplatsen.

Vi kanske kan göra en kompromiss. Jag är inget jätte-fan av såna url:er.
Om vi tar bort "aktuellt" från mitt förra förslag så blir det istället

    http://se.linux.org/handelser/traff2007

Det är en överkomlig url och säger mer vad det handlar om. Det passar
plone bättre också då objekt vanligtvis ligger i en struktur. Att lägga alla
händelser i rotkatalogen är halvskojigt.

> Men frågan är om vi behöver moderering?
>
> Jag tycker vi behöver moderering. Styrelsen eller den de utser skall
> moderera nyheterna som visas på förstasidan. Det som står
> där är föreningens ansikte utåt så bara utvalda skall kunna
> godkänna nyheter - men alla medlemmar bör kunna skapa nyheter.

Jag hade en massa idéer på hur man skulle kunna förenkla godkännandet,
men du hade inte en enda kommentar  :)
Men det är alltid bäst att börja enkelt och se hur det blir. Men det är
svårt
ibland när det sprutar ut en massa idéer.

> 3) Var ska nyheten initialt hamna? Om nyheterna modereras så skulle de
>
> Jag ser inget skäl till att nyheterna inte skall hamna på rätt
> ställe direkt. På så sätt är det enkelt att hitta nyheterna och
> editera den innan den publiceras om så behövs. Skall moderatorn
> editera dem så är det inte bra att de ligger i en medlems hemkatalog.

Nyheten behöver du inte leta efter. Den visas i en behöver-godkännande-
informationsruta även om den ligger i en medlems hemkatalog. Fördelen med
att det hamnar i hemkatalogen med tillståndet 'privat' är att medlemmen kan
vänta med att publicera nyheten eller välja att fylla i lite mer efter lunch
eller
vad det nu kan vara. När man känner sig klar så väljer man att publicera. Om
medlemmen skiter i att publicera så ligger den kvar i hemkatalogen och
skräpar inte kvar någon annanstans.

Men det går också att göra så som du föreslår; nyheten får status "väntar
på godkännande" och läggs i /nyheter/2007/06 direkt efter skapandet. Det
kanske ändå är enklast.

/Tim