[webb] workflow

Tim Terlegård tim.terlegard at gmail.com
Sat Sep 1 19:42:06 CEST 2007

> Om jag inte missuppfattat så finns det två knappar i Plone, spara och
> avbryt. Om man som de flesta är vana att spara med jämna mellanrum, ska
> den då publiceras som standard? Det bästa vore ju om det fanns "spara",
> "publicera" och "avbryt".. då hade vi inte detta dilemma. Går inte det
> att implementera?

Det var nog inte alls någon dum idé faktiskt!

Var man ändrar tillstånd kanske inte är tillräckligt tydligt. Det ligger i
den gula
randen med flikarna precis ovanför innehållet. Längst till höger står det
vilket
tillstånd dokumentet är i nu och om man klickar där så får man en meny med
tillgängliga tillstånd man kan byta till.

Tittade på devel-siten och hittade ingenstans där man kunde "bocka i"
> att den skulle publiceras så jag kan inte avgöra om jag tycker att det
> är nog tydligt eller inte.. ;-)

Du gör det efter att du sparat dokumentet. Se ovan.

> Något som är väldigt populärt är ju Wikis. Brukar du skriva i Wikis?
>
> Litegranna. Men det är en helt annan sak i mina ögon. Hela konceptet med
> wiki är ju att det är live-dokument.. något som ständigt lever vidare
> och formas av utvecklingen. I den världen blir det aldrig något
> "release-färdigt" dokument och varje editering, galen eller inte, är en
> naturlig del av dokumentets leverne

Vill vi inte ha det så? Grejen är väl att vi inte vet vad vi vill ha  :)
Det är mycket aktivitet på de wikis som finns, troligtvis för att det
är enkelt att använda.

Apropå det kan jag tillägga att i Plone kan man nu skriva ((linux)) eller
[[linux]] så skapas automatiskt en wiki-länk.

Men med en publicera-knapp bredvid spara-knappen så ser jag inte
att det skulle bli mer krångligt i plone än i en wiki. Kanonbra idé!

/Tim