[selinux-aktiva] IRC-kanalen #selinux

Torbjörn Svensson azoff at se.linux.org
Sön Feb 6 22:46:06 CET 2005

Amelia Nilsson wrote:
| 1. Hur ska vi göra för att reglerna för IRC-kanalen ska synas bättre?

Som det är just nu ligger de i topic samt i MOTD.

| 2. Behöver reglerna uppdateras?

I dagsläget så ser jag inget direkt behov av det, det som behövs är fler
som håller ett öga.

| 3. Vad blir konsekvenserna om någon bryter mot reglerna? Ska man bli
| banlyst från kanalen eller kanske t.o.m. utesluten ur föreningen?

Beroende på typ av beteende så är det allt från ban till k-line (portad
från nätet)

| 4. Vem/vilka ska bestäma konsekvenserna av regelbrott?

OP:s samt IRCOP:S

| 5. Kan man bryta mot reglerna flera gånger och sedan be om ursäkt så är
| allt löst? (Har sett att detta hänt) Man vill gärna ge personer en andra
| chans, men bör de få en femte, sjätte och sjunge chans också?

Eg. inte, men det är svårt att hårddra alla regler själv.

| 6. Vem/vilka ska se till att reglerna efterföljs? Efter att ha läst
| reglerna kan jag säga att man ofta ser regelbrott i kanalen utan att
| någon gör något åt det.

Det borde vara alla i kanalen. Det är alltid välkommet med klagomål
angående personer osv till selinux-irc at se.linux.org då det är svårt att
hålla koll på kanalen dygnet runt.

| I takt med att IRC-nätet och framför allt IRC-kanalen växer krävs
| uppdatering. Kanske man kan tillsätta en grupp som har hand om
| IRC-kanalen och servern för att underlätta arbetet dels för Tobbe och
| dels för att styrelsen ska kunna koncentrera sig på sina uppgifter
| istället för att ha hand om IRC-kanalen.

Ja, det skulle inte skada med ett par till som håller koll. Tyvärr är
det inte lätt att hitta någon som vet hur man hanterar själva OP biten
och samtidigt är intresserad av att ta ansvaret som det innebär.

I dagsläget är jag mer eller mindre ensam om detta, så känns det iaf.
Jag vet att Jens står bakom mig i mer eller mindre alla beslut, men han
har inte så mycket tid längre.
Jag har med mindre tid numera för föreningen pga studier, men försöker
ändå hänga med. Skulle uppskatta mycket om någon var intresserad av att
avlasta lite.

För er som anser att freenode skulle vara en lösning så anser jag inte
detta. Det skulle fortfarande vara samma problem där. Sålänge det inte
finns några OP aktiva så är det svårt att få reglerna följda. Speciellt
av personer som vägrar fatta att varningarna är varningar och inte lösa ord.

- --
~  .''`. Torbjörn Svensson, azoff (at) se (dot) linux (dot) org
~ : :' : 7EB9 2DC5 61AE DAB5 7099  BAC6 798E E39A DBDB 0CFD
~ `. `'  http://azoff.homeip.net | http://azoff.tty0.org
~   `--  http://www.se.linux.org