[selinux-aktiva] Swedish Tux Award eller "fonden"

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Fre Okt 14 16:13:26 CEST 2005

On Wed, Oct 12, 2005 at 13:28:57 +0200, Jonas Björk wrote:

> Varför inte starta en fond i föreningen? Där vi medlemmar avsätter en
> liten peng varje månad till fonden? Det finns folk som sätter in
> 100/200/500 varje månad till världens barn (som de kör på TV4).

Idén är inte så dum. Hur tror ni på denna lista intresset kommer att
vara?

> Jag pratade lite på IRC om detta, och kom fram till att 50 kr/mån är
> det lägsta som är lönt administrationsmässigt. Ein Andersson tyckte
> 50, 100, 150, 200, 250 och 500 kr /mån vore bra belopp. 50 kr är en
> starköl mindre på krogen varje månad för att få en bättre plattform
> för spridandet av fri och öppen programvara i sverige.
>
> Vad skall pengarna som samlas in användas till?
>
> * Föreningen har inga problem att visa upp sig på Dream Hack nästa
> år, eftersom föreningen inte behöver vara orolig för finansieringen.

Skall man starta en fond dit folk kan skänka pengar är det viktigt att
tala om vad de skall användas till. Till exempel att de skall skänkas
som stipendier till ett visst antal projekt/individer varje viss period
och att dessa skall utses på ett visst sätt och så vidare. Jag tror man
skall akta sig med att blanda pengar från denna fond med föreningens
vanliga kassa.

> Total insyn i fondens ekonomi är ett krav, och en styrelse som är
> oberoende bör förvalta den. Medlemmarna röstar fram vinnaren genom
> ett publikt forum där en medlem = en röst.

Precis, detta gör att de inte kan användas för att synas på DH till
exempel.

> Nåväl, detta är bara början på en utveckling av ideen. Bollen ligger
> hos styrelsen och jag ser fram emot ert positiva svar :)

Vi i styrelsen tittar på det. Vi vill gärna har mer kommentarer från er,
kära medlemmar, eftersom det i alla fall är ni som bestämmer :-)

  /Marcus

--
Marcus Rejås
Svenska Linuxföreningen