[diskussion] Namnbyte och aktivitet

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Sat Juni 2 08:57:29 CEST 2007

On 06/02 00:08, Jonas Bjork wrote:

> En del verkar vara av uppfattningen att det är dumt att heta "Linux"
> eftersom det är så mycket mer än Linux föreningen handlar om. Min
> fråga är vart då? Vart är den aktiviteten? Här är nyckeln. Genom att
> skapa innehåll och publicera nytt varje dag (eller iaf några gånger i
> veckan) på webbplatsen kommer man få en högre aktivitet på
> webbplatsen. Om det nu är syftet. Tänk om alla poster som skapats i
> denna tråd varit en artikel/nyhet som publicerats på se.linux.org ..

Att ha en aktiv hemsida är inte allt. Jag tycker faktiskt inte ens att
det är jätteviktigt. Varför? Jo, det finns massor av sidor på nätet (se
gärna denna tråd[1]) som redan gör detta mycket bra. Jag håller med om
att aktiviteten kunde vara mycket högre, men att föreningen skulle vara
helt insomnad håller jag inte med om.

Till exempel har vi jobbat hårt (Tobbe har jobbat hur många timmar som
helst och skall ha mycket kredit för det) för att få upp ftp-servern
igen. En ftp-server tar massor med bandbredd och kan inte sättas upp av
vem som helst (ett webbforum eller en nyhetssida har många hemma i sin
garderob). Därför är det en bra uppgift för Svenska Linuxföreningen att
driva den eftersom det fanns ett hål där.

Vi skrev ett brev och bad Standardiseringen i Norge och SIS att
protestera mot att ISO plnerade att snabb-behandla OOXML[2]. Det gick
snabbt att skriva ihop brevet tack vare att vi var flera som hjälptes
åt.

Föreningen har varit ute och hållit föredrag mer än 10 gånger under
2006, några av presentationerna finns på hemsidan[3] och kan användas
av vilken medlem som helst som vill hålla föredrag (de kan användas av
andra också).

Jag håller som sagt inte med om att föreningen skulle vara helt
insomnad även om det hade kunnat vara mer aktivitet.

Ha det bra!

  /Marcus

[1] http://lists.se.linux.org/pipermail/diskussion/2007-January/000631.html
[2] http://lists.se.linux.org/pipermail/diskussion/2007-January/thread.html#661
[3] http://se.linux.org/dokumentation/presentation

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))