[diskussion] Byta namn på föreningen

Marcus Rejås marcus at rejas.se
Ons Juni 6 09:22:26 CEST 2007

On 06/02 22:04, Daniel Stenberg wrote:

> Ok, vi driver ifrån ämnet och jag vet att detta Linux vs GNU/Linux är ett
> känsligt ämne.

Jag håller med. Vill någon diskutera denna fråga mer så starta en ny
tråd.

> Det finns massor med "edge cases" och lustiga kombinationer som man kan kan
> fundera fram och ponera över vad de skulle kunna kallas, jag tycker dock
> inte det spelar så stor roll. Alla dessa fall får namn som man tar lite
> från luften, på samma sätt som GNU/Linux inte alls beskriver alla
> komponenter i systemet så kommer förstås "Linux" eller "FreeBSD" inte
> heller beskriva samtliga komponenter...

Det har, som du säkert vet, inget med komponenter att göra. Att namnet
skall innehålla alla ingående komponenter är ju befängt. Det handlar om
hur operativsystemet utvecklats och vilka visioner det haft.

> Din enkla fråga ändrar inte det faktum att press, företag, jag och mina
> kompisar kallar OS:et Linux... Det är liksom rätt få personer som kör Linux
> utan GNU (åtminstone på vanliga PC) så det är underförstått.

Detta är ett problem som jag ock många med mig försöker angripa.

> Dessutom är GNU/Linux bra krångligt att uttala.

Det går bra att bara säga GNU ;-)

  /Marcus

--
Marcus Rejås           cellular: +46 70 266 7985              ,= ,-_-. =.
Rejås Datakonsult      e-mail:   marcus at rejas.se             ((_/)o o(\_))