[selinux-webdev] Byta webbsystem till Drupal?

Tim Terlegård tim at se.linux.org
Mon Nov 14 17:53:08 CET 2005

On Mon, Nov 14, 2005 at 05:16:06PM +0100, Roland Buresund wrote:
> Intressant ide, då jag utvecklat mina egna moduler i Drupal och för närvarande
> håller på att byta till Plone (dvs., jag kör den omvända routen).
>
> Några varningens ord gällande Drupal:
>   1) Template-hanteringen är under all kritik (inkl. ingen XHTML)
>   2) Sökfunktionaliteten stinker (arbetas aktivt på att åtgärdas)

Några varningens ord när det gäller Plone:
  1) Det tar lång tid att lära sig
  2) Det går åt ganske mycket tid att underhålla, att migrera och
     att felsöka. Jag vet inte hur många timmar jag har ägnat åt
     felsökning.
  3) Det är ofta kompatibilitetsproblem. När det har kommit en ny
     uppgradering av plone så vill du gärna uppgradera. Men då ser man
     att de moduler man använder stöder ännu inte den versionen av
     plone. Då får man tålmodigt vänta tills modulerna blivit
     uppgraderade. Lagom till nästa stora uppgradering av plone (med
     många nya finesser man vill använda) finns alla modulerna
     uppgraderade så att man kan använda dem.

Fördelarna är dock väldigt många. Zope är supertrevligt. Men man behöver
tid och folk som kan det och det har vi inte.

Tim