[webb] Struktur på webbplatsen

"Anders S. Lindbäck" anders.lindback at linuxbolaget.se
Sat Aug 25 10:57:18 CEST 2007

Tim Terlegård epostade redan 2007-08-25 10:27
> Den 2007-08-25 skrev *"Anders S. Lindbäck"*
> <anders.lindback at linuxbolaget.se <mailto:anders.lindback at linuxbolaget.se>>:
>
>     > /arbetsgrupper
>
>     Har aldrig förstått varför detta var i plural och
>     alla andra var i singular. Därför skrev jag singular
>     där ochså dvs
>
>     /arbetsgrupp
>

> Plural beskriver bättre vad katalogen/mappen innehåller. Den
> innehåller inte endast EN arbetsgrupp.

/arbetsgrupper/doc tyder på att det är flera arbetsgrupper
som heter doc  - eller det kanske inte finns det ?

Björn ville ha korta namn -

Kanske bara kalla det /grupp ?

Då blir det kortare.

>     > /föreningen
>     Detta heter i mitt förslag /organisation allt för att
>     få bort åäö i strukturen så att inte utländska besökare
>     skall få problem.
>

> foreningen ska det givetvis vara. Jag tycker organisation har
> lite negativ klang. Personligen tycker jag organisation känns
> mer komplext och tråkigt än det enklare förening.

Vi kan kalla det /org så blir det kort och enkelt och skriva.

>     Eftersom en stor del av föreningen verksamhet går ut
>     på att få medlemmarna att kommunicera med varandra
>     och utbyta erfarenheter och lära sig av varandra
>     så har jag i mitt förslag tagit bort extrasteget
>     /kommunikation och lagt både på översta nivå.
>

> Låter som en idé. Vi får tänka lite på menyn också. Jag vet
> inte riktigt hur vi ska visa den, men om vi t.ex. använder
> flikarna under loggan i plone så kan vi inte ha för många på
> toppnivå. Men annars spelar det ju ingen roll.

/intro fd /nybörjare kan vara en enkel sida som bara ligger på toppnivån och inte
en del av strukturen.

I flikarna tycker jag följande fem länkar är nödvändigt:

Arbetsgrupp - Dokument - Forum - Nybörjare - Support

Forum går då till forumen dvs forum.svenskalinuxforeningen.se

I toppstrukturen ingår då bara sju saker:

/chat/
/doc/
/epost/
/grupp/
/medlem/
/org/
/support/

Notera att jag föreslår att kalendern och nyheter ligger under /org.

Hela strukturen blir då:

/grupp/
    /doc/           - dokumentation
    /pr/            - samlad arbetsgrupp för events och annan pr
         /sfd/      - Software day
         /irl200x/  - Föreningens årliga träffar
         /ugs/      - samarbete med user groups om träffar osv.

    /src/           - samlad arbetsgrupp för utveckling
         /www/      - webbplatsen
         /fria24/   - 24timmarsmyndigheten
         /bokföring/

    /sys/           - nuvarande driftgruppen

/org/  -
    /styrelse/  - styrelsens presentation och dokument.
        /2006/  - styrelsens dokument för 2006
        /2007/  -                     för 2007

    /ekonomi/   - ekonomiska rapporter
        /2005/
        /2006/

    /historia/  - föreningens historia
    /kontakt/   -

    /press/     - pressmeddelanden
        /2006/  - pressmeddelenden 2006
        /2007/  -                  2007

    /kalender
    /nyheter/
        /2006/
        /2007/
/chat/          - drivs av sys ?
/epost/         - drivs av sys
/support/    	- drivs av pr
/doc/           - drivs av doc
/medlem         - medlemmarnas hemsidor

--
Anders Lindbäck
EPO guidelines 1978: "If the contribution to the known art resides