[webb] byte av webbplattform

Tim Terlegård tim.terlegard at gmail.com
Sön Juni 24 18:21:08 CEST 2007

Den 2007-06-24 skrev "Anders S. Lindbäck" <anders.lindback at linuxbolaget.se>:

> Saker jag skulle vilja se fungerande är:
>
> - Menyerna - alla synliga alternativ från Drupal läggs in i Plone.

Exakt vilka menar du? Jag tycker inte att alla som finns i vänstermenyn är
relevanta.
T.ex. så har inte plone "administrera" och "lägg till innehåll" i
navigeringsträdet
som drupal har. Men du kanske bara menar de se syns när man är utloggad?

- Sidorna som beskriver föreningen och styrelsen.
>   (gamla protokoll behöver inte flyttas över)

Ja, vi kan gå igenom arbetsgrupper, kommunikation och organisationen och
flytta
över det som är relevant.

- Se till så att man kan skapa nya användare via Plone samt se gärna
>   att kontaktuppgifterna (adressen) för användaren är ett krav.

Finns det någon tjänst för att programmatiskt kolla upp om en adress finns?
Man skulle kunna parse:a resultatet av eniro-sök, men det är väl halvkul.
http://privatpersoner.eniro.se/query?what=wp&lang=&search_word=tim

> - Förstasidan - "Welcome to plone" borde det inte stå utan
>   standardtexten från vår webbplats borde upp där + den senaste nyheten.

 Japp.

Då ser det hela ut som det är föreningens webbplats.

Hur ska vi göra med loggan? Jag är själv lite kluven. Jag tycker nuvarande
pingvinlogga är snygg, men den tar för mycket plats. Loggan i det här
förslaget
(som vi har haft förut) tar mindre plats och framhäver att föreningen
handlar om
mer än Linux.

Hur är det med forum ? Ett alternativ som jag tror skulle vara
> bra är att skippa att ha forum via plone utan i stället sätta
> upp t.ex. vbulletin http://www.vbulletin.com/  den har en mängd
> finesser som gör den ett mycket bättre forum än det som plone
> eller drupla tillhandahåller. Ett skäl till att forumen inte
> är så välanvända är att de är svåra att använda - vbulletin
> har många saker vi skulle behöva - t.ex. att man får epost
> varje gång någon svarat på en inlägg man gör i forumet.

Jag tycker att vi kan blanda ganska friskt med programvaror, allt måste inte
vara plone. I och med att vi ska använda LDAP så blir inloggning från olika
system inget problem, så länge systemen fixar ldap.

Jag tycker inte vi ska ha mail och webbforum som två separat
diskussionsforum.
Jag tycker definitivt vi ska köra något system som slår ihop dessa. Finns
det
några bra sådana? Ett alternativ vore att implementera ett webbgränssnitt
över
Mailman, men senast jag kollade mailman-koden så var det lite halvbökigt.
Det borde egentligen vara nästan världens enklaste sak att implementera
webb/mail-forum, konstigt att det inte är vanligare. Vi har ju inte heller
fått tummen
ur tidigare.

/Tim